Instrumente de percutie

Un instrument de percuție este un instrument muzical care este actionat (sună) prin lovire sau răzuire de către un instrumentist cu un baț, cu palmele sau in orice alt mod  (inclusiv bătăi sau zornăituri atașate sau închise) adica este batut, răzuit, frecat sau lovit de un alt instrument similar. Despre familia de percuție se crede că include cele mai vechi instrumente muzicale, dupa vocea umană.

Secțiunea de percuție a unei orchestre conține cel mai frecvent instrumente cum ar fi timpanele, tamburul, chimbalele, triunghiul (trianglul) și tamburina. Cu toate acestea, secțiunea poate conține, de asemenea, instrumente non-percutante, cum ar fi fluiere și sirene, sau chiar si o scoică prin care se poate sufla. Pe de altă parte, instrumentele de tastatură, cum ar fi celesta, nu fac parte în mod normal din secțiunea de percuție, dar sunt incluse instrumente de percuție de tastatură, cum ar fi glockenspiel și xilofon (care nu au tastaturi pentru pian).

Instrumentele de percuție sunt cel mai frecvent împărțite în două categorii: instrumente de percuție înalte, care produc note cu un ton identificabil, și instrumente de percuție neînțelese, care produc note sau sunete fără un ton identificabil.

Percuția este denumită în mod obișnuit „coloana vertebrală” sau „bătăile inimii” unui ansamblu muzical, lucrând adesea în strânsă colaborare cu instrumentele de bas, atunci când sunt prezente. În jazz sau in  ansamblurile de muzică populară, pianistul, basistul, bateristul și, uneori, chitaristul sunt denumiți secțiunea ritmică. Cele mai multe piese clasice scrise pentru orchestră completă de pe vremea lui Haydn și Mozart sunt orchestrate pentru a pune accent pe corzi, de lemn și aramă. Cu toate acestea, adesea este inclusă cel puțin o pereche de timbale, deși rareori sunt folosite continuu. Mai degrabă, ele servesc pentru a oferi accente suplimentare atunci când este necesar. În secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, au fost utilizate alte instrumente de percuție (cum ar fi triunghiul sau chimbalele). Utilizarea instrumentelor de percuție a devenit mai frecventă în muzica clasică din secolul al XX-lea.

Timpanul

Timpani, sau kettledrums, sunt instrumente muzicale din familia percuțiilor. Un tip de tambur, acestea constau dintr-o piele numită cap, întins peste un castron mare - tradițional din cupru. Se canta prin lovirea capului cu un  bat specializat numit bat de timbal sau ciocan de timbal. Timpani a evoluat din tobele militare pentru a deveni un element de bază al orchestrei clasice până în ultima treime a secolului al XVIII-lea. Astăzi, acestea sunt folosite în multe tipuri de ansambluri muzicale, inclusiv în formații de concert, trupe de marș, orchestre și chiar în unele formatii rock.

Tamburul timpanic de bază constă dintr-un cap de tambur întins peste deschiderea unui castron tipic din cupru sau, în modele mai puțin costisitoare, din fibră de sticlă și, uneori, din aluminiu. În clasificarea Sachs – Hornbostel, timpanii sunt astfel considerați membranofoni. Tamburul este fixat pe un cerc (denumit și caroserie), care, la rândul său, este ținut pe bol de un contracop, care este apoi ținut prin intermediul unui număr de șuruburi de reglare numite tije de tensiune plasate regulat în jurul circumferinței. Tensiunea capului poate fi ajustată prin slăbirea sau strângerea tijelor. Majoritatea timpanilor au șase până la opt tije de tensiune.

Timpani au o varietate de dimensiuni de la aproximativ 84 centimetri (33 inci) în diametru până la timpi piccoli de 30 centimetri (12 inci) sau mai puțin. Un tambur de 33 de inci poate produce C sub cheia de bas, iar timbalii piccoli de specialitate pot canta în cheia sol. În partitura de balet din 1923 a lui Darius Milhaud, La création du monde, timpanistul trebuie să cânte F în finalul cheii sol. Fiecare tambur individual are de obicei o gamă de o cincime perfectă.

Toba bas (toba mare)

Tamburele sunt instrumente de percuție care variază în mărime și sunt utilizate în mai multe genuri muzicale. Tipuri majore de tobe sunt următoarele:

Tipul de obicei văzut sau auzit în muzica orchestrală, de ansamblu sau de bandă de concert este toba orchestrală  sau de  concert  (în italiană: gran cassa, gran tamburo).   Este cea mai mare tobă a orchestrei.
Tamburul de lovitură, lovit cu un bătător atașat la o pedală, de obicei văzut pe kituri de tobe.

Tamburul bas, în general utilizat în trupele de marș și corpurile de tobe. Aceasta este reglată pe un ton specific și se canta de obicei într-un set de trei până la șase tobe. Un tambur de bas este de obicei cilindric cu diametrul mult mai mare decât înălțimea. În mod normal, există un cap lovit la ambele capete ale cilindrului. Capetele pot fi din piele de vițel sau, mai nou, din plastic si există un mijloc de a regla tensiunea fie prin robinete filetate, fie prin șiruri. Tobele de bas sunt construite într-o varietate de dimensiuni, dar dimensiunea nu prea are legătură cu volumul produs de tobe, mărimea aleasă fiind bazată pe comoditate și estetică.

Snare (toba mica)

Tamburul sau toba mica (premier) lateral este un instrument de percuție omniprezent cunoscut pentru forma cilindrică și sunetul puternic, staccato. Tobele sunt adesea folosite în orchestre, trupe de concert, trupe de marș, parade, linii de tobe, corpuri de tobe și multe altele. Capcana este, de asemenea, una dintre piesele centrale, o colecție de instrumente de percuție concepute pentru a fi actionate de un toboșar așezat, care este utilizată în multe genuri populare de muzică. Tobele cu snare sunt de obicei utilizate ca si tobele obisnuite, deși există si alte opțiuni pentru un sunet complet diferit, cum ar fi pensula.

Acest tip de tambur a fost inițial folosit pentru a însoți flautul. A evoluat în versiuni mai moderne, incluzând capcana kitului, capcana de marș și capcana piccolo. Fiecare tip prezintă o dimensiune și un stil diferit de percuție. Tamburul care se poate vedea într-un concert este de obicei folosit cu un stil de ritm pentru a crea ritm. În trupele de marș poate face aceeași tehnică, dar este folosită mai ales pentru un ritm frontal.

În comparație cu capcana de marș, capcana setului este de obicei mai mică ca lungime între cele două capete, în timp ce piccolo este cel mai mic dintre cele trei. Tamburul este cunoscut pentru sunetele sale puternice atunci când o persoană îl lovește cu un bat sau cu un ciocan. Adâncimea sunetului variază de la capcană la capcană datorită diferitelor tehnici și calități de construcție ale tamburului. Unele dintre aceste calități includ etanșeitatea capului, dimensiunile și marca.

Tamburul este construit din două capete - ambele fabricate în mod obișnuit din plastic - împreună cu o plasa de fire metalice pe capul de jos numit capcana. Sârmele pot fi, de asemenea, așezate pe partea de sus, la fel ca pe Snare Tarol. Capul de sus este denumit în mod obișnuit capul de bătător, deoarece acolo îl bate bateristul, în timp ce capul de jos este numit cap de capcană, deoarece acolo se află capcanele. Tensiunea capetelor tamburului este menținută constantă prin tijele de tensiune. Abilitatea de a le strânge oferă o oportunitate de a diferentia sunetul loviturii. Filtrul este o pârghie care eliberează sau strânge capcana. Dacă filtrul este relaxat, sunetul capcanei seamănă mai mult cu cel al unui tom, deoarece capcanele nu sunt prezente. Janta este inelul metalic din jurul capului de aluat, care poate fi folosit pentru o varietate de lucruri, deși este folosit în special pentru a suna o jantă perforantă cu toba.

Cinele

Cinele sunt formate din plăci subțiri, în mod normal rotunde, din diferite aliaje. Majoritatea chimbalelor sunt de înălțime nedeterminată, deși chimbalele mici în formă de disc, bazate pe modele antice, sună o notă clară. Cinelele sunt folosite în multe ansambluri - de la orchestră, ansambluri de percuție, formații de jazz, trupe de heavy metal și grupuri de marș. Trusele de tobă încorporează de obicei cel puțin un crash, ride sau crash / ride și o pereche de cimbaluri hi-hat.

Anatomia cimbalului joacă un rol important în sunetul pe care îl creează. O gaură este în centrul cimbalului și este utilizată fie pentru a monta cimbalul pe un suport, fie pe curele (pentru a-l face sa sune cu ajutorul  mâinii). Clopotul, cupola sau cupa este secțiunea ridicată care înconjoară imediat gaura. Clopotul produce o înălțime de „ping” mai mare decât restul cimbalului. Arcul este restul suprafeței care înconjoară clopotul. Arcul este uneori descris în două zone: zona de plimbare și de accident. Zona de plimbare este secțiunea mai groasă mai apropiată de clopot, în timp ce zona de prăbușire este secțiunea conică mai subțire de lângă margine. Marginea este circumferința imediată a cinelului.

Chimbalele sunt măsurate după diametrul lor adesea în inci sau centimetri. Dimensiunea cimbalului îi afectează sunetul, cimbalele mai mari fiind de obicei mai puternice și având o susținere mai lungă. Greutatea arata cât de gros este cinelul. Greutățile cimbalelor sunt importante pentru sunetul pe care îl produc și pentru modul în care suna. Cimbalele mai grele au un volum mai mare, mai tăiat și o articulație mai bună a bățului (atunci când se utilizează tobe). Cinelele subțiri au un sunet mai complet, un ton mai redus și un răspuns mai rapid.

Tamburină

Tamburina este formată dintr-un cadru, adesea din lemn sau plastic, cu perechi de mici jingle metalice, numite „ziluri”. În mod clasic, termenul de tamburină înseamnă un instrument cu un tambur, deși este posibil ca unele variante să nu aibă deloc cap. Tamburinele sunt adesea folosite cu seturi obisnuite de percuție. Pot fi montate, iar poziția este în mare măsură în funcție de preferință.
Tamburinele au mai multe forme, cele mai frecvente fiind circulare. Se regăsește în multe forme de muzică: muzică populară turcească, muzică populară greceasca, muzică populară italiană, muzică clasică, muzică persană, muzică gospel, muzică pop și muzică rock.

Trianglul

Triunghiul este un instrument muzical de tip idiofon din familia percuțiilor. Este o bară de metal, de obicei din oțel, uneori din alte metale  (cum ar fi cuprul) îndoita în formă de triunghi. Instrumentul este de obicei ținut de o buclă dintr-un fir sau sârmă la curba superioară. A fost realizat pentru prima dată în jurul secolului al XVI-lea.
Pe acest instrument triunghiular, unul dintre unghiuri este lăsat deschis, adica capetele barei nu se ating. Acest lucru face ca instrumentul să aibă un ton nedeterminat, nedeclarat sau decis. Este fie suspendat de unul din celelalte colțuri sau cel mai frecvent, lăsându-l liber să vibreze, fie este agățat de mână. De obicei, este lovit cu un băt metalic, oferind un ton puternic.

Glockenspiel

Un glockenspiel este compus dintr-un set de taste reglate, dispuse in modul tastaturii unui pian. În acest fel, este similar cu xilofonul; cu toate acestea, barele xilofonului sunt din lemn, în timp ce glockenspiel sunt plăci sau tuburi metalice, făcându-l astfel un metalofon. Mai mult, glockenspiel este, de obicei, mai mic și mai înalt.

Glockenspiels sunt destul de populare și apar în aproape toate genurile de muzică, de la hip-hop la jazz. Percuționistul Neil Peart al trupei rock Rush folosește glockenspiel în mai multe dintre aranjamentele trupei, mai ales în piesele de succes comerciale „The Spirit of Radio” și „Closer to the Heart”, precum și în piesele albumului „Xanadu” și „Circumstances” . Un glockenspiel acționat de tastatură, interpretat de Danny Federici în piese de succes precum „Born to Run” și „Hungry Heart”, este considerat parte a stilului de semnătură al lui Bruce Springsteen și al E Street Band.

Xilofon

Xilofonul este un instrument muzical din familia percuțiilor care constă din bare de lemn lovite de ciocane. Fiecare bară este un idiofon acordat la un ton pe o scară muzicală, indiferent dacă este pentatonic sau heptatonic (în cazul multor instrumente africane și asiatice), diatonic în multe instrumente occidentale pentru copii sau cromatic pentru utilizare orchestrală.

Termenul xilofon poate fi utilizat în general pentru a include toate aceste instrumente cum ar fi marimba, balafonul și chiar semantronul. Cu toate acestea, în orchestră, termenul de xilofon se referă în mod specific la un instrument cromatic cu o gamă oarecum mai înaltă a tonului și un timbru mai uscat decât marimba, iar aceste două instrumente nu trebuie confundate.

Xilofonul occidental modern are bare de lemn de trandafir, padauk sau diverse materiale sintetice, cum ar fi fibra de sticlă sau plasticul armat cu fibră de sticlă, care permite un sunet mai puternic. Unele pot fi la fel de mici ca 2½ octave, dar xilofonele concertate sunt de obicei 3½ sau 4 octave. Xilofonul este un instrument de transpunere: părțile sale sunt scrise cu o octavă sub notele sonore. Xilofoanele trebuie actionate cu ciocane foarte dure din cauciuc sau acrilice. Uneori, ciocane de cauciuc mediii până la dure, cu miezuri foarte dure sau ciocane din fire sunt utilizate pentru efecte mai moi. Tonurile mai deschise pot fi create pe xilofoane folosind ciocane cu cap de lemn realizate din lemn de trandafir, abanos, mesteacăn sau alte esente de lemn.

Marimba

Marimba este un instrument de percuție format dintr-un set de bare de lemn lovite cu ciocane pentru a produce tonuri muzicale. Rezonatoarele atașate barelor își amplifică sunetul. Barele sunt aranjate ca cele ale unui pian, cu accidentalele ridicate vertical și suprapuse peste barele naturale (asemănătoare unui pian) pentru a ajuta interpretul atât vizual, cât și fizic. Acest instrument este un tip de idiofon, dar cu o tesitura mai rezonantă și mai joasă decât xilofonul.

Marimba cromatică a fost dezvoltată în Chiapas, Mexic din marimba diatonică locală, un instrument al cărui strămoș era un tip de balafon pe care sclavii africani l-au construit în America Centrală.

Utilizările moderne ale marimbei includ spectacole solo, ansambluri de vânt din lemn și alamă, concerte de marimba, ansambluri de jazz, fanfară (ansambluri din față), corpuri de tobe și bugle și compoziții orchestrale. Compozitorii contemporani au folosit din ce în ce mai mult sunetul unic al marimbei în ultimii ani.

O parte din cheia sunetului bogat al marimbei este rezonanții săi. Acestea sunt tuburi (de obicei din aluminiu) care atârnă sub fiecare bară.

În cele mai tradiționale versiuni, diferite dimensiuni de tărtăcuțe naturale sunt atașate sub chei pentru a acționa ca rezonatori; în versiunile mai sofisticate sunt substituite rezonatoarele din lemn sculptat, permițând o reglare mai precisă a pasului. În America Centrală și Mexic, o gaură este adesea sculptată în fundul fiecărui rezonator și apoi acoperită cu o membrană delicată (fabricata din intestin de porc) pentru a adăuga un sunet caracteristic „zumzet” sau „zgomot” cunoscut sub numele de charleo. La marimbele în stil contemporan, lemnul este înlocuit cu tuburi din PVC. Găurile din partea inferioară a tuburilor sunt acoperite cu un strat subțire de hârtie pentru a produce zgomot.

Lungimea rezonatoarelor variază în funcție de frecvența pe care o produce bara. Vibrațiile din bare rezonează pe măsură ce trec prin tuburi, care amplifică tonul într-un mod similar cu modul în care ar reactiona corpul unei chitare sau al unui violoncel.

 Un instrument de percuție este un instrument muzical care este lovit cu mana sau de un bat/perie, inclusiv frecate cu mâna. Cu excepția instrumentelor de suflat și a vocii umane, se crede că familia de percuție sunt cele mai vechi instrumente muzicale.

Secțiunea de percuție a unei orchestre conține cel mai frecvent instrumente de percutie, cum ar fi Timpani, snare drum, bass drum, cymbals, triangle si tamburine. Cu toate acestea, secțiunea poate conține, de asemenea, instrumente non-percusive, cum ar fi fluierele. Tehnicile percusive pot fi aplicate chiar corpului uman, ca și în percuția corpului. Pe de altă parte, instrumentele de la tastatură, sunt incluse in instrumentele de percuție, cum ar fi glockenspiel și xilofon (care nu au tastaturi de pian).

Instrumentele de percuție sunt cele mai frecvent împărțite în două clase: instrumente de percuție în mișcare, care produc note cu un sunet identificabil și instrumente de percuție care produc note sau sunete nedefinite.

Seturile de tobe si instrumentele de percutie sunt elemente esentiale in cadrul multor genuri si subgenuri muzicale. In muzica jazz si rock se folosesc seturile de tobe acustice, in timp ce in genurile de pop, house, minimal sunt utilizate sunete provenite din seturi de tobe electronice si paduri electronice. Deoarece dorim sa oferim o gama cat mai diversificata de produse, veti gasi la MusicandMore, pe langa cele enumerate mai sus, si seturi de tobe pentru copii si incepatori, instrumente de percutie traditionale, echipamente si accesorii, la preturi accesibile.